Mark Benjamin n.a.v. de CD De Graaf van Buuren Syncoopnieuws

recensie_gooi-en-eemlander

 

 

Tjako Fennema uit De Gooi en Eemlander:

"... Het rampjaar 1762 waarin de broeders De Witt werden gelyncht, stond iedere burger nog op het netvlies. Men sprak van een volk dat redeloos, radeloos en reddeloos was. De orangisten roerden zich heftig. Maar in de kroeg verdampen zoals bekend de problemen en worden in jool omgezet. Een verse cd van het trio Twee Violen een Bas getuigt daarvan. Een leuke cd draagt de titel de Graaf van Buuren. Willem Raadsveld completeert het trio op ´n lekkere vette contrabas.

 

De “zuigende” vioolstreek is bij dit violistenduo in goede handen. Muzikanten van toen moesten alle zeilen bijzetten om de aandacht vast te houden. Het was opboksen tegen het stampen op de houten vloer en het tumult van drinkende en lallende mensen. En elektronische geluidsversterking liet nog 170 jaar op zich wachten. Vanzelfsprekend horen we nog een lenig gezongen Wilhelmus van Nassouwe, waarbij het trio wordt uitgebreid met 2 gastzangers..."

 

 

Hoofdredacteur Jolande van der Klis in Tijdschrift Oude Muziek, n.a.v. de CD De Graaf van Buuren:

"...Twee Violen en een Bas is een van de weinige ensembles die het vaderlandse instrumentale eenstemmige barokrepertoire tegemoet treden met een uitgesproken ‘folk’-mentaliteit: een improviserende grondhouding en een allesbepalende swing, die zorgt voor aanstekelijk en zorgeloos muziekvermaak..."

 

"Een verfrissende cd van door de wol geverfde muzikanten, die laat horen dat het eenstemmige repertoire uit de zeventiende en achttiende eeuw levensvatbaarder is dan je zou denken."

 

 

Mirjam Adriaans op Folkforum, n.a.v. de CD De Graaf van Buuren:

"...Twee Violen en een Bas hebben hun eigen plaats in de Nederlandse folk, zij kiezen juist voor het uitpluizen en hun persoonlijke invulling geven aan ons muzikale erfgoed. De verhalen die bij de nummers horen (en uiteraard de herkomst van de stukken) zijn terug te vinden in de inlay. De Graaf Van Buuren is een schijf geworden met charmante, zwierige muziek die ook voor minder of niet geschoolde oren toch heel toegankelijk is en natuurlijk een must voor vaderlandsgezinden...."

 

 

'Folkworld' (www.folkworld.eu) n.a.v. de CD De Graaf van Buuren:

"...This new album I personally consider as a highlight in the career of Koning and the best album by Twee violen en een bas, until today. They focused on music from the eighteenth century which tells about the Dutch royalties. The seventeen tracks show a trio that is passionate for their music and through the years has created an own, highly professional sound. I love the combination of the two violins and the way Raadsveld supports the gracefulness of the violins with his deep sound of the double bass. Their choice of asking Sytse Buwalda, with his high pitched voice, to sing on two tracks, gives an extra dimension to the album. This is the more romantic, almost classical approach of Dutch traditional music. Played by musicians who are capable of putting the music in a historical perspective and doing this in such a way that brings them at the top of Dutch (folk) music."

 

 

"Rembrandt meesterlijk bezongen" 
Leidsch Dagblad

Onder deze kop schrijft Lidy van der Spek n.a.v. optreden in De Waag, Leiden: 


 

"Vanaf deze burleske intrada tot de vlammende branle waarmee het trio eindigt is er geen moment van saaiheid. De muziek ronkt en bruist, de strijkers voelen en en vullen elkaar perfect aan.....Om zo'n theaterconcert spannend te houden moet je van heel goede, muzikale huize komen. En dat blijkt alras...." 


 

"Als het om musiceren gaat is dit trio meesterlijk. Ze spelen alles uit het hoofd...met onverwachte variaties op de vele thema's. Vooral Jos Koning is daar een meester in. Bijna elke streek die hij maakt...prikkelt, barst van zinderende kleuren. Luchthartig, chic, schreeuwerig, met dikke vegen of scherp etsend verbeeldt hij in kruidig samenspel met Jansen en Raadsveld boertige tronies, genrestukjes, religieuze en wereldse voorstellingen. Ze krijgen diepgang en vaart, opgehoogd met een toefje humor en vilein. Twee Violen en een Bas is echter ook in staat om ingetogen en delicaat te spelen, met verfijnd gevoel voor drama, zoals in de twee gaillardes op de dood van Rembrandts kinderen en vrouwen."

 

 

Bianca Tangande, op www.oudemuziekbrabant.nl: 


"...De passie van de bas met zijn hemelse blik en het oogcontact tussen de violisten is een lust voor het oog en laat je nog meer in de tijd meevoeren..."

 

"...wat heb ik genoten, ze spelen niet alleen, ze vertellen een verhaal, zingen samen in koor en acteren in kledij uit de tijd waarover ze spelen. Voor mij is het ‘totaal theater’ op een professionele manier gebracht, waarmee ze de bezoekers trakteren op totale amusement. Het goed verzorgde programmaboekje licht je ruimschoots in en geeft je genoeg educatieve informatie over wat je hoort, ziet en moet weten om de muziek te kunnen plaatsen..."

terug naar boven