Mark BenjaminIN Syncoopnieuws n.a.v. de CD De Graaf van Buuren
Tjako Fennema uit De Gooi en Eemlander:
"...   Het   rampjaar   1762   waarin   de   broeders   De   Witt   werden   gelyncht,   stond   iedere   burger   nog   op het   netvlies.   Men   sprak   van   een   volk   dat   redeloos,   radeloos   en   reddeloos   was.   De   orangisten roerden   zich   heftig.   Maar   in   de   kroeg   verdampen   zoals   bekend   de   problemen   en   worden   in   jool omgezet.   Een   verse   cd   van   het   trio   Twee   Violen   een   Bas   getuigt   daarvan.   Een   leuke   cd   draagt   de titel de Graaf van Buuren. Willem Raadsveld completeert het trio op ´n lekkere vette contrabas. De   “zuigende”   vioolstreek   is   bij   dit   violistenduo   in   goede   handen.   Muzikanten   van   toen   moesten alle   zeilen   bijzetten   om   de   aandacht   vast   te   houden.   Het   was   opboksen   tegen   het   stampen   op   de houten     vloer     en     het     tumult     van     drinkende     en     lallende     mensen.     En     elektronische geluidsversterking   liet   nog   170   jaar   op   zich   wachten.   Vanzelfsprekend   horen   we   nog   een   lenig gezongen Wilhelmus van Nassouwe, waarbij het trio wordt uitgebreid met 2 gastzangers..."
Hoofdredacteur Jolande van der Klis in Tijdschrift Oude Muziek, n.a.v. de CD De Graaf van Buuren:
Mirjam Adriaans op Folkforum, n.a.v. de CD De Graaf van Buuren:
'Folkworld' (www.folkworld.eu) n.a.v. de CD De Graaf van Buuren:
"Rembrandt meesterlijk bezongen"
Lidy van der Graaf, Leidsch Dagblad
Bianca Tangande, op
"...Twee   Violen   en   een   Bas   is   een   van   de   weinige   ensembles   die   het   vaderlandse   instrumentale eenstemmige    barokrepertoire    tegemoet    treden    met    een    uitgesproken    ‘folk’-mentaliteit:    een improviserende    grondhouding    en    een    allesbepalende    swing,    die    zorgt    voor    aanstekelijk    en zorgeloos muziekvermaak..."
 "Een verfrissende cd van door de wol geverfde muzikanten, die laat horen dat het eenstemmige repertoire uit de zeventiende en achttiende eeuw levensvatbaarder is dan je zou denken." "...Twee   Violen   en   een   Bas   hebben   hun   eigen   plaats   in   de   Nederlandse   folk,   zij   kiezen   juist   voor het   uitpluizen   en   hun   persoonlijke   invulling   geven   aan   ons   muzikale   erfgoed.   De   verhalen   die   bij de   nummers   horen   (en   uiteraard   de   herkomst   van   de   stukken)   zijn   terug   te   vinden   in   de   inlay. De   Graaf   Van   Buuren   is   een   schijf   geworden   met   charmante,   zwierige   muziek   die   ook   voor minder    of    niet    geschoolde    oren    toch    heel    toegankelijk    is    en    natuurlijk    een    must    voor vaderlandsgezinden...."
"...This   new   album   I   personally   consider   as   a   highlight   in   the   career   of   Koning   and   the   best album   by   Twee   violen   en   een   bas,   until   today.   They   focused   on   music   from   the   eighteenth century    which    tells    about    the    Dutch    royalties.    The    seventeen    tracks    show    a    trio    that    is passionate   for   their   music   and   through   the   years   has   created   an   own,   highly   professional sound.    I    love    the    combination    of    the    two    violins    and    the    way    Raadsveld    supports    the gracefulness   of   the   violins   with   his   deep   sound   of   the   double   bass.   Their   choice   of   asking   Sytse Buwalda,   with   his   high   pitched   voice,   to   sing   on   two   tracks,   gives   an   extra   dimension   to   the album.   This   is   the   more   romantic,   almost   classical   approach   of   Dutch   traditional   music.   Played by   musicians   who   are   capable   of   putting   the   music   in   a   historical   perspective   and   doing   this   in such a way that brings them at the top of Dutch (folk) music."
"Vanaf   deze   burleske   intrada   tot   de   vlammende   branle   waarmee   het   trio   eindigt   is   er   geen moment   van   saaiheid.   De   muziek   ronkt   en   bruist,   de   strijkers   voelen   en   en   vullen   elkaar   perfect aan.....Om   zo'n   theater-concert   spannend   te   houden   moet   je   van   heel   goede,   muzikale   huize komen. En dat blijkt alras...." "Als    het    om    musiceren    gaat    is    dit    trio    meesterlijk.    Ze    spelen    alles    uit    het    hoofd...met onverwachte   variaties   op   de   vele   thema's.   Vooral   Jos   Koning   is   daar   een   meester   in.   Bijna   elke streek   die   hij   maakt...prikkelt,   barst   van   zinderende   kleuren.   Luchthartig,   chic,   schreeuwerig, met   dikke   vegen   of   scherp   etsend   verbeeldt   hij   in   kruidig   samenspel   met   Jansen   en   Raadsveld boertige   tronies,   genrestukjes,   religieuze   en   wereldse   voorstellingen.   Ze   krijgen   diepgang   en vaart,   opgehoogd   met   een   toefje   humor   en   vilein.   Twee   Violen   en   een   Bas   is   echter   ook   in   staat om   ingetogen   en   delicaat   te   spelen,   met   verfijnd   gevoel   voor   drama,   zoals   in   de   twee   gaillardes op de dood van Rembrandts kinderen en vrouwen."
"...De   passie   van   de   bas   met   zijn   hemelse   blik   en   het   oogcontact   tussen   de   violisten   is   een   lust voor het oog en laat je nog meer in de tijd meevoeren..." "...wat   heb   ik   genoten,   ze   spelen   niet   alleen,   ze   vertellen   een   verhaal,   zingen   samen   in   koor   en acteren    in    kledij    uit    de    tijd    waarover    ze    spelen.    Voor    mij    is    het    ‘totaal    theater’    op    een professionele   manier   gebracht,   waarmee   ze   de   bezoekers   trakteren   op   totale   amusement.   Het goed    verzorgde    programmaboekje    licht    je    ruimschoots    in    en    geeft    je    genoeg    educatieve informatie over wat je hoort, ziet en moet weten om de muziek te kunnen plaatsen..."
Mark Benjamin (Syncoopnieuws) n.a.v. de CD De Graaf van Buuren
Tjako Fennema uit De Gooi en Eemlander:
"...   Het   rampjaar   1762   waarin   de   broeders   De   Witt   werden gelyncht,   stond   iedere   burger   nog   op   het   netvlies.   Men sprak   van   een   volk   dat   redeloos,   radeloos   en   reddeloos was.   De   orangisten   roerden   zich   heftig.   Maar   in   de   kroeg verdampen   zoals   bekend   de   problemen   en   worden   in   jool omgezet.   Een   verse   cd   van   het   trio   Twee   Violen   een   Bas getuigt   daarvan.   Een   leuke   cd   draagt   de   titel   de   Graaf   van Buuren.    Willem    Raadsveld    completeert    het    trio    op    ´n lekkere vette contrabas. De   “zuigende”   vioolstreek   is   bij   dit   violistenduo   in   goede handen.     Muzikanten     van     toen     moesten     alle     zeilen bijzetten     om     de     aandacht     vast     te     houden.     Het     was opboksen   tegen   het   stampen   op   de   houten   vloer   en   het tumult      van      drinkende      en      lallende      mensen.      En elektronische   geluidsversterking   liet   nog   170   jaar   op   zich wachten.     Vanzelfsprekend     horen     we     nog     een     lenig gezongen    Wilhelmus    van    Nassouwe,    waarbij    het    trio wordt uitgebreid met 2 gastzangers..."
"Rembrandt meesterlijk bezongen" Lidy van der Graaf, Leidsch Dagblad
"Vanaf   deze   burleske   intrada   tot   de   vlammende   branle waarmee     het     trio     eindigt     is     er     geen     moment     van saaiheid.   De   muziek   ronkt   en   bruist,   de   strijkers   voelen en   en   vullen   elkaar   perfect   aan.....Om   zo'n   theaterconcert spannend   te   houden   moet   je   van   heel   goede,   muzikale huize komen. En dat blijkt alras...."
"Als   het   om   musiceren   gaat   is   dit   trio   meesterlijk.   Ze spelen   alles   uit   het   hoofd...met   onverwachte   variaties   op de   vele   thema's.   Vooral   Jos   Koning   is   daar   een   meester in.   Bijna   elke   streek   die   hij   maakt...prikkelt,   barst   van zinderende    kleuren.    Luchthartig,    chic,    schreeuwerig, met   dikke   vegen   of   scherp   etsend   verbeeldt   hij   in   kruidig samenspel   met   Jansen   en   Raadsveld   boertige   tronies, genrestukjes,   religieuze   en   wereldse   voorstellingen.   Ze krijgen    diepgang    en    vaart,    opgehoogd    met    een    toefje humor   en   vilein.   Twee   Violen   en   een   Bas   is   echter   ook   in staat   om   ingetogen   en   delicaat   te   spelen,   met   verfijnd gevoel    voor    drama,    zoals    in    de    twee    gaillardes    op    de dood van Rembrandts kinderen en vrouwen."
Hoofdredacteur Jolande van der Klis in Tijdschrift Oude Muziek, n.a.v. de CD De Graaf van Buuren: "...Twee    Violen    en    een    Bas    is    een    van    de    weinige ensembles        die        het        vaderlandse        instrumentale eenstemmige   barokrepertoire   tegemoet   treden   met   een uitgesproken      ‘folk’-mentaliteit:      een      improviserende grondhouding    en    een    allesbepalende    swing,    die    zorgt voor aanstekelijk en zorgeloos muziekvermaak..."
Mirjam Adriaans op Folkforum, n.a.v. de CD De Graaf van Buuren:
     "Een     verfrissende     cd     van     door     de     wol     geverfde muzikanten,     die     laat     horen     dat     het     eenstemmige repertoire     uit     de     zeventiende     en     achttiende     eeuw levensvatbaarder   is   dan   je   zou   denken.""...Twee   Violen en   een   Bas   hebben   hun   eigen   plaats   in   de   Nederlandse folk,     zij     kiezen     juist     voor     het     uitpluizen     en     hun persoonlijke invulling geven aan ons muzikale erfgoed. De   verhalen   die   bij   de   nummers   horen   (en   uiteraard   de herkomst   van   de   stukken)   zijn   terug   te   vinden   in   de   inlay. De     Graaf     Van     Buuren     is     een     schijf     geworden     met charmante,   zwierige   muziek   die   ook   voor   minder   of   niet geschoolde   oren   toch   heel   toegankelijk   is   en   natuurlijk een must voor vaderlandsgezinden...."
'Folkworld' (www.folkworld.eu) n.a.v. de CD De Graaf van Buuren:
"...This   new   album   I   personally   consider   as   a   highlight in   the   career   of   Koning   and   the   best   album   by   Twee violen   en   een   bas,   until   today.   They   focused   on   music from    the    eighteenth    century    which    tells    about    the Dutch   royalties.   The   seventeen   tracks   show   a   trio   that   is passionate   for   their   music   and   through   the   years   has created   an   own,   highly   professional   sound.   I   love   the combination   of   the   two   violins   and   the   way   Raadsveld supports   the   gracefulness   of   the   violins   with   his   deep sound   of   the   double   bass.   Their   choice   of   asking   Sytse Buwalda,   with   his   high   pitched   voice,   to   sing   on   two tracks,   gives   an   extra   dimension   to   the   album.   This   is the   more   romantic,   almost   classical   approach   of   Dutch traditional   music.   Played   by   musicians   who   are   capable of    putting    the    music    in    a    historical    perspective    and doing   this   in   such   a   way   that   brings   them   at   the   top   of Dutch (folk) music."
Bianca Tangande, op www.oudemuziekbrabant.nl:
"...De   passie   van   de   bas   met   zijn   hemelse   blik   en   het oogcontact   tussen   de   violisten   is   een   lust   voor   het   oog en laat je nog meer in de tijd meevoeren..." "...wat   heb   ik   genoten,   ze   spelen   niet   alleen,   ze   vertellen een   verhaal,   zingen   samen   in   koor   en   acteren   in   kledij uit   de   tijd   waarover   ze   spelen.   Voor   mij   is   het   ‘totaal theater’      op      een      professionele      manier      gebracht, waarmee      ze      de      bezoekers      trakteren      op      totale amusement.    Het    goed    verzorgde    programmaboekje licht   je   ruimschoots   in   en   geeft   je   genoeg   educatieve informatie   over   wat   je   hoort,   ziet   en   moet   weten   om   de muziek te kunnen plaatsen..."